× Tällä palstalla voit kysyä KC Clinicin asiantuntijoilta sinua askarrattuvista kysymyksistä.

Toimenpidesuunnitelma vaatii aina plastiikkakirurgin konsultaatiovastaanoton ja asiantuntijapalsta ei korvaa tätä.
Ongelmatilanteissa kannattaa aina olla ensisijaisesti yhteydessä klinikkaan, jossa toimenpide on toteutettu.

Kova voimanponnistus kun leikkauksesta 4 päivää

Lisää
2 kuukautta 2 viikkoa sitten #45275 : Raitamekko
Hei Heikki,

Kiitos erittäin tarpeellisesta ja asiantuntevasta palstasta! Minulle tehtiin augmentaatio Helsingissä 30.8.2017 eli 8 päivää sitten ja toipuminen on sujunut hyvin ja lähes kivuttomasti. Implantit Motiva Ergonomix 355 cc lihaksen alle. Kuitenkin yksi asia on jäänyt askarruttamaan. Viime sunnuntaina eli 4. päivänä leikkauksesta "hölmöilin" kun nostin lastenvaunujen selkänojaa vaakatasosta ylöspäin vasemmalla kädelläni, se vaati aika kovaa vasemman rintalihaksen voiman käyttöä. Siinä nostaessa jo tuntui tosi raskaalta mutta tyhmyyksissäni nostin vaan. En osaa oikein arvioida kuinka paljon painoa tuossa selkänojassa olisi ollut, vaunuissa lepäili silloin 11 kiloinen lapseni. Eli kyllä siinä selkänojassa arviolta painoa oli keskiverto kauppakassin (4-5 kg??) verran ainakin.

Heti noston jälkeen tunsin vasemmassa rinnassa implantin muljahtelua pari kertaa, kuin implantti olisi kellunut irrallaan. Sellaista tunnetta ei ollut aikaisemmin ollut. Muljahtelu meni kuitenkin nopeasti ohi eikä rintaan jäänyt juurikaan outoja tuntemuksia. Pientä natinaa ja juuri sitä muljahtelua tuntui muutaman kerran myöhemminkin. Kipuja tuosta nostosta ei yllättäen juurikaan tullut, jotain ihan pientä vain, johon en lääkettä tarvinnut. Haavoille ei tapahtunut mitään.

Se mikä tästä on jäänyt mietityttämään on se, että kun jännitän rintalihaksiani (aika kevyesti toki vielä tässä vaiheessa), toimivat rintalihakset eri rinnoissa erilailla. Oikea rinta (eli se, jolla en ponnistanut) nousee ylöspäin "kokonaisena" pakettina. Siinä implantti ei jännittäessä millään lailla erotu. Sen sijaan vasen rinta liikkuu lihasta jännittäessa sivulle tai jopa hieman alas päin, eli ylöspäin kuten oikea rinta. Vasemmassa rinnassa implantin raja tulee selvästi esille kun jännitän rintaa. Näyttää siis hieman hassulta kun toinen rinta nousee ylös ja toinen menee sivulle / alaviistoon kun jännitän rintoja samanaikaisesti :-(.

Olenkin nyt huolissani, että aiheutuikohan tuo vasemman rinnan implantin erottuminen ja toimiminen lihasta jännittäessä siitä omasta hölmöilystäni. Vai ovatko rintalihakset luonnostaan joillain ihmisillä epäsymmetriset / eri suuntaan nousevat? Olen vasenkätinen, joten käytän vasenta puolta jatkuvasta enemmän eli vasen puoli saa enemmän treenausta kuin oikea. Minulla on taaperoikäinen lapsi, jota myös jatkuvasti kannan nimenomaan vasemmalla käsivarrellani (siis ennen leikkausta). Ehkä tälläkin saattaisi olla vaikutusta rintalihasten erilaiseen toimintaan? Kuitenkin pelkään, että olen saanut aikaan jotain vahinkoa vasemmalle rintalihakselleni tuolla ajattelemattomalla ponnistuksellani. Onko implantti voinut siirtyä paikaltaan tai onko implanttitasku voinut laajentua liikaa? Ulkonäöllisesti rinnoissa ei ole eroa eli ovat symmetriset.

Onkon huoleen aihetta? Vai muotoutuuko rintalihas vielä paljonkin leikkauksen jälkeen eli onko mahdollista, että tuo lihasten toimintaero tasoittuu ajan kanssa? Toivoisin tietenkin, että vasenkin rinta nousisi "kokonaisena" ja mielellään yläsuuntaan. En tosin ennen tuota "hölmöilyä" ollut kertaakaan jännittänyt rintalihaksia leikkauksen jälkeen, eli en tiedä miten lihakset toimivat silloin.

Minulla on ensimmäinen jälkikontrolli 13.9. ja koska olen vähän huolissani, kuulisin mielelläni asiantuntijan näkemyksen jo sitä ennen. Ja toki jos muilla palstan käyttäjillä on samankaltaisia kokemuksia, kuulen niistäkin mielelläni. Kiitos kun jaksoit lukea tämän pitkän vuodatukseni, arvostan kovasti kaikkia vastauksia joita saan! :-)

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #45318 : Heikki Kupi Plastiikkakirurgi
Hei

Vastaavia eroja voi olla varsinkin alkuvaiheessa lihasta jännitettäessä. Motivan Ergonomix on hyvin pehmeä ja mobiili implantti, jolloin erot voivat alkuvaiheessa myös korostua. Samoin rintakehä kaartuu useinmiten voimakkaammin vasemmalla puolella, mikä suosii lihasjännityksessä implantin suuntautumista enemmän ulkosivulle. Tuskin olet saanut mitään hallaa aikaiseksi vaikka toki painotamme tänä päivänä vielä enemmän alkuvaiheen toipumista eli mahdollisimman vähän rasitusta leikkausalueelle ensimmäisinä viikkoina.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.398 sekuntia