× Tällä palstalla voit kysyä KC Clinicin asiantuntijoilta sinua askarrattuvista kysymyksistä.

Toimenpidesuunnitelma vaatii aina plastiikkakirurgin konsultaatiovastaanoton ja asiantuntijapalsta ei korvaa tätä.
Ongelmatilanteissa kannattaa aina olla ensisijaisesti yhteydessä klinikkaan, jossa toimenpide on toteutettu.

Mammografiaan ennen leikkausta vai ei?

• Eltsuli
  • Eltsuli hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
5 vuotta 5 kuukautta sitten #5400 : Eltsuli
Hei!

Täytyykö ennen leikkausta käydä mammografiassa ja verikokeissa?
Tästäkin on eri kirurgeilla oma kantansa, ja eräskin kirurgi sanoi minulle konsultaatiossa
että kun olen näin nuori(25v) eikä tiedettävästi ole sairauksia niin ennen leikkausta ei tarvitse käydä kummassakaan. Voiko tuo oikeesti pitää paikkansa? :O

Toinen kysymys on: Jos pyöreä implantti sijoitetaan rintalihaksen päälle, niin alkaako se ajan saatossa roikkumaan, vai pysyykö yhtä nätisti paikallaan kuin lihaksen alla oleva?
Minulla on imetyksen jäljiltä tyhjentyneet A-B kupin rinnat mutta kirurgi sanoi että omaa kudosta on sen verran että kannattaa laittaa lihaksen päälle.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 5 kuukautta sitten #5423 : Heikki Kupi Plastiikkakirurgi
Rintojen suurennusleikkaus on nykytekniikoilla todella vähän vuotava leikkaus, joten se ei sinällään vaadi nuorella terveellä etukäteen tehtyjä laboratoriotutkimuksia. Jos epäilyä huonosta veren hyytymisestä tai anemiasta tai jostakin muusta, niin tällöin perusverenkuva ja tarvittaessa hyytymistutkimukset ovat paikallaan - joskus myös muita tutkimuksia. Eli kuten kohdallasi niin terveellä nuorella ei tämän tyyppiseen toimenpiteeseen vaadita rutiinisti verikokeita nykyisin.

Mammografiaa ei yleensä tehdä alle 30-vuotiaille, koska rintarauhaskudos on niin tiivistä ja mammografian tulkinta vaikeampaa tällöin. Sen sijaan rintojen ultraäänitutkimus voidaan tehdä. Tässäkin on hyvin paljon klinikka, maa ja kirurgikohtaisia vaihteluita. Itse suosittelen ultraäänitutkimusta alle 30-vuotiaalle ennen leikkausta. Yleensä löydökset ovat hyvänlaatuisia muutoksia, joilla ei ole vaikutusta leikkaukseen. Tosin myös alle 30-vuotiailta löytyy rintasyöpämuutoksia, onneksi kuitenkin erittäin harvoin. Eli kohdallasi suosittelisin rintojen ultraäänitutkimusta ennen leikkausta.

Pysyykö pyöreä implantti lihaksen päällä paikallaan samoin kuin lihaksen alla? Yleensä implantti oli se sitten pyöreä tai anatominen lihaksen päällä sijaitessaan pyrkii hieman laskeutumaan rinnan mukana (samoin kuin rintakin aikaa myöden). Lihaksen alla kokonaan sijaitessaan implantti pysyy paremmin samassa tasossa, mutta rinta voi laskeutua alemmaksi suhteessa implanttiin. Osittain lihaksen alle laitettu voi myös laskeutua. Lihaksen päälle laitettaessa implantti voidaan laittaa lihaskalvon alle, joka tukee sitä hieman lisää. Imetyksen jäljiltä tyhjentyneiden rintojen suhteen lihaksen päälle laitettu implantti nostaa rintaa hieman paremmin kuin lihaksen alle kokonaan laitettu. Toki oma kudos ja implantin koko myös vaikuttavat merkittävästi implantin laskeutumiseen.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.410 sekuntia