Leikkauspelkoisille rohkaisuksi ;)

Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #23987 : Neelah
Ajattelin jakaa leikkauskokemukseni teidän kanssa, jotka epäröitte mennä operaatioon leikkaus/nukutuspelkonne vuoksi. Itse en ole ollut koskaan pienessäkään toimenpiteessä ennen rintaoperaatiotani ja janosin tietoa kovasti ennen leikkausta; leikkauspäivästä, nukutuksesta, heräämisestä, kivuista ymym... Pelko meinasi ottaa välillä vallan, mutta päättäväisesti menin konsultaatiosta leikkauspöydälle asti vaikka monesti teki mieli juosta karkuun lujaa ja perua koko homma :lol:

Itselleni siis tehtiin Suomessa rintojen kohotus (mastopeksia isoimmilla leikkausviilloilla, olikohan ankkuri tms?) ja samalla laitettiin anatomiset 475cc implantit. Ohessa pieni tarina elämäni kenties jännittävimmästä / pelottavimmasta päivästä: :silly:

Leikkauspäivää edellinen ilta:

Järjetöntä jännitystä, perhosia vatsa täynnä, vaeltamista huoneesta toiseen, silikonit.info selaamista sadannen kerran... Aika matelee... Iltapala ei maistu, mutta pakko olisi vielä hieman syödä, ruokaa saisi seuraavaksi huomenna iltapäivällä... Sänkyyn pyörimään ja miettimään huomista, varmasti ei tule uni koko yönä :blink: ...mutta kas kummaa... Uni olikin päässyt yllättämään ja heräsin aamulla 5 minuuttia ennen kellon soittoa. Ou nouuuu, nyt se päivä sitten vihdoinkin (vai jo?) on:

Leikkauspäivä!!!!!

Suu on herätessä kuivempi kuin saharan autiomaa. Pesen hampaat ja se onneksi viekin pahimman kuivuuden suusta. Olisin tosin voinut syödä samalla nälkääni tuubillisen hammastahnaa, mutta tyydyn purskauttamaan vaahdot suusta lavuaariin... Kassi matkaan ja auton keula sairaalaa kohti. Aurinko nousee kauniisti toukokuiseen aamuun ja liikenne on vielä rauhallista ( no okei, aamuruuhka kohta pahimmillaan, mutta tuo äskeinen kuulosti paremmalta) ... Automatkalla pystyn jopa keskittymään radion kuunteluun ja vaihtamaan muutaman järkevän (?) lauseen mieheni kanssa. Olemme perillä ennenkuin huomaammekaan, autolle löytyy heti parkki ja sitten vain ovesta sisään... Hui kamala, täällä ollaan. Aurinkoinen hoitaja toivottaa meidät iloisesti tervetulleeksi ja pyytää istumaan hetkeksi sohvalle (vai sanoiko hän että nyt kerkeät vielä juosta ovesta ulos???) Mieheni kuitenkin istahtaa sohvalle, joten päätän kuitenkin tehdä samoin ja istahdan hänen viereensä tyynen rauhallisesti (oletteko nähneet haavanlehteä tuulessa?). Jännitys on kuitenkin selkeästi vähäisempää kuin vielä edellisenä iltana ja nyt olen jo varma, että hengissä selviämisen mahdollisuus on jo noussut ainakin 2% luokkaan ;) Mukavaa jutustelua hoitajan kanssa ja sitten leikkaava lääkäri kutsuukin jo huoneeseensa. Ensin otettiin valokuvat (enkä tajunnut käydä kampaajalla ennen tätä, saatikaan mun meikki? Noh, kuvat tulevat kuulemma korkeintaan Hesariin tai Iltalehteen... no joo, vitsi...) :laugh: ja tämän jälkeen lääkäri piirsi leikkauskaavat ihoon. Dietti on kyllä parhaillaan päällä, mutta sitä lienee syytä tiukentaa, koska lääkäri kirjoittaa muistiinpanonsa tussilla mun vatsaan. Siinä oli ilmeisesti riittävästi tilaa ja sopivasti pömpöllä näkyvissä :whistle: Sitten lähetäänkin valmistautumaan. Pusu miehelle (en edes itkenyt, vaikka kuvittelin tässä vaiheessa köyttäväni itseni käsiraudoilla mieheeni kiinni), heipat ja sitten lähettiin kohti suurta tuntematonta...

Sain päivän ekana uhrina (siis potilaana) valita sänkyni, ja sitten kehoitettiin pukemaan hautaamiseen sopiva valkoinen kaapu (anteeksi, leikkausasu) päälle. Pari lääkettä nassuun (kipulääkkeitä valmiiksi kuulemma?) ja sitten piti odotella sen aikaa että Nukku-Matti juo aamukahvinsa (ihan positiivista, ettei käsi sitten vapise kun annostelee nukutuslääkettä). Sitten kuulen kun heidän aamukahvihetki on ohi ja ne sanat joita olen pelännyt vuosia kajahtaa ilmoille;
" no niin, nyt on aika siirtyä leikkauspöydälle". Mietin sekunnin sadasosan tuleeko sydänkohtaus, pissa, paniikkihäiriö vai kuolema, mutta koska mikään näistä ei tullut, kävelin tyynesti saliin ja kävin pöydälle rennosti (?!!??) pötköttelemään. Ihmiset ympärillä puhuivat mukavia ja joku kysyikin minulta jotakin menneestä viikonlopusta samalla kun nukkumatti laittoi kanyylin käsitaipeeseeni (mikä ei siis sattunut yhtään?). Sydänlätkiä ympäri kehoa ja joku pyykkipojan näköinen sormeen... Siinä kun vastasin viikonloppua koskevaan kysymykseen, huomasin että huone alkoi hieman pyörimään ja asiasta Nukku-Matille mainitsinkin... Nukku-Matin vastaus tosin kuulosti jokseenkin omituiselta, hän sanoi kovin hempeällä äänellä että "heräileppäs, leikkaus meni kivasti ja olet jo heräämössä".... ANTEEKSI MITÄ??? Siis juurihan mä kerroin viikonlopusta ja nyt 1,5 tunnin leikkaus on ohi?? Olin nukahtanut mitään tuntematta kesken lauseeni :P No nythän sitten tulee yrjö ja palelu ja kuolemankivut ja ja ja... Missäs ne kaikki sitten viipyy???

...noh, pikkuhiljaa tuli hieman kylmä ja sainkin peiton alle lämpöpuhaltimen, helpotti. Sitten tuli vapina, joka oli jokseenkin kyllä koomisempaa kuin häiritsevää, mutta sekin loppui alle parissa minuutissa... Sitten ne kamalat hirvittävät kivut... Noh... Tota... Rintakehä tuntui lähinnä olevan lytyssä kun veti syvään sisään henkeä. Tisseihin itsessään ei sattunut ( olin vähintäänkin varma, että ne onkin poistettu kokonaan operaatiossa, kun ei niihin satu), eniten kipein kohta oli selkä, lapaluiden välissä :huh: . Pahaa oloa ei tullut missään vaiheessa, ei edes pientä kuvotusta.... Kaikenkaikkiaan voisin sanoa, että olo oli lähempänä epämiellyttävää kuin kivuliasta.

Yritin vielä vähän nukkua, mutta olin niin iloinen uudesta elämästäni (selvisin hengissä), ettei enää väsyttänyt. Laitoin kotiin viestiä (josta tuskin mieheni sai selvää, pikku lääkepöhnäkirjoitusvirheitä) ja aloin katsomaan telkkaria. Lääkettä tuotiin lisää ja olin varmasti koominen näky kun Panacodin ansiosta toinen silmäni katsoi telkkaria ja toinen tauluja seinällä :laugh: kivut hieman yltyivät iltapäivään, mutta olivat täysin siedettäviä, lähinnä tuntui kovaa painetta rintakehässä ja selässä.... Selkä taisi mennä pöydällä jumiin?

Päivän pötköttelin mukavassa pehmeässä sängyssäni, hoitaja kurkki vointia (vaiko uusia upeita tissejäni?) vähän väliä, iltapäivällä tuotiin välipalaa, limua ja kahvia... Olin niin hyväkuntoinen, että klo 16.30 sain soittaa mieheni hakemaan minut kotiin :kiss: Sitä ennen käytiin pissalla (ei huimannut) ja otettiin dreenit pois (joka tuntui kuin lankaa olisi vedetty tissin sisältä, eli lähinnä kutittavalta. Sattunut ei ollenkaan ja oli tosi nopea toimenpide).

Ei muuta kuin vaatetta päälle ja autoa kohti. Tämä kaikki kävi sitten kuitenkin niin nopeasti, helposti, mukavasti ja kivuttomasti, vaikka olin varma että en tule selviämään tuosta päivästä. Olin myös ihan varma, että jokin komplikaatio iskee kesken leikkauksen ja näin jo kuinka mua vähintään elvytetään leikkauspöydällä :sick:

Leikkauksen jälkeen on toki kipuja, muttei mitään mitä ei kestäisi. Ekana yönä kivut olivat kovimmillaan ja ikäviä (esim. Itse ei päässyt sängystä ylös) , mutta kun pääsi nousemaan istumaan, ne helpottivat. Pahempaa kipua oman mittapuuni mukaan on migreenikipu tai se kun lyöt varpaasi pöydänjalkaan... Inhottavampaa kipua olisi myös virtsatietulehdus-kipu tai hammaskipu... Tämä siis minun näkemykseni kivuista, toki jokainen kokee kivun erilailla. Vertauskuvat sen vuoksi, jos niistä olisi jollekin rohkaisua, ettei kaikki tee kuolemaa leikkauksen jälkeenkään ;)

Toivon, että postitiivisesta leikkauskokemuksestani on jollekin iloa ja rohkaisua :) ..vaikka mulle tehtiin sekä mastopeksia, että laitettiin implatti osittain lihaksen alle, olen elossa, enkä edes mitenkään kuolemankipeä. Eilen oli leikkaus ja kohtapuoliin lähdetään 10-15 minuutin rauhalliselle kävelylle (tissejä naapureille esittelemään.. No vitsi!) ulos aurinkoon. Joten ihan kamalan kipeä en siis edelleenkään ole, pientä paineen tunnetta ja turvotusta joka on hyvin kestettävissä :)

Rohkeutta ja turhat pelot roskikseen, niin mäkin tein ja olen onnellinen siitä etten enää kärsi imetetyistä riipputisseistä vaan voin nauttia elämästä häpeämättä rintojani :cheer:

05/2015 Natrelle anatomiset 470cc osittain lihaksen alla :)
Omat mitat 163cm / 63kg
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Moona, Sarah, Susannah, oprinnn, LeenaH., Marianna, Miynae, katiska, pulla, rriba ja tällä käyttäjäll on 7 muuta kiittäjää

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

• Susannah
  • Susannah hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • 165cm/54kg/a70-a75/nyt e70-f65/näyttää c-kupilta
Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #23998 : Susannah
Hauskasti kirjoitettu ja mukava aina lukea näitä, vaikka mullei leikkauspelkoa ollutkaan :)

21.4.2015. Subfascial, Nagor Impleo hr 390cc, Fin-Est/Jyri Kullamaa.

Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #24009 : Marianna
Mua pelottaa ihan hulluna tuleva nukutus! Tää vähän lievitti pelkoa, toivottavasti omakin leikkaus menisi yhtä "nopeasti" :laugh:

08/2018 Nagor impleo 460 MR, puoliksi lihaksen alle + kohotus.
05/2015 Nagor impleo 520 HR, lihaksen päälle
170cm & 70kg

Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #24019 : Neelah
Tänään on neljäs päivä leikkauksesta ja hei, olen elossa edelleen :laugh:

Mitään jäätävää kipua ei ole tähän päivään mennessä näkynyt, kahtena viimeisimpänä yönäkin olen herännyt vain kerran käydäkseni vessassa :side:

Panacodin otin siis vain ekana yönä, muuten pärjään mukavasti buranalla ja panadolilla. Pesin tänään suihkussa itse tukkani (varovasti, tietenkin) ja saan vaatteet itse päälleni.

Ja jos mastopeksia (kivut ym.) pelottaa ja sen vuoksi joutuu hautaamaan silikonihaaveensa, niin pieni vinkki; se mikä aiheuttaa painetta (kipua?) rinnassa, ei ole isot leikkausarvet (ainakaan vielä) vaan implantti. Näin ainakin mulla, hurjan neljän päivän kokemuksella ... ;) Toivotaan että olo jatkuu yhtä hyvänä eikä takapakkia tulekaan :silly:

Omat mitat 163cm / 63kg

Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #24022 : Marianna
Apua, miten sä oot pystyny pesee oman tukanki! :ohmy: Mullekkin tulossa ainakin nännien kohotus/siirto, mikskä sitä nyt sanotaan. Paikan päällä sitten vielä katsotaan tarviiko tehä sitä pystyviiltoa. Ja implantti lihaksen päälle, joten aika hyvät mahikset olis siis olla "kivuttomampi". :laugh: Onko sulla Neelah yleensäkkin sit korkea kipukynnys? Oon jotenkin varautunu olemaan sit ihan "kipee" :blink:

170cm & 70kg

Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #24026 : Neelah
En sitten tiedä tuosta kipukynnyksestä... Mäkin varauduin olemaan todella kipeä, ehkä sekin sitten vaikuttaa, nyt kun olenkin vain "vähän kipeä"? En niin paljon kuin kuvittelin, joten kipu (?) on helpompi kestää eikä tunnu alkuunkaan niin pahalta? :huh:

En tiedä, mutta hyvä näin. Mä en kyllä usein valita kovin pienestä ja olen tottunut tekemään asiat itse ja selviämään. Ehkä tämä kivuttomuuskin on sitten joku "kyllä tästä selvitään"-juttu? :blink: :lol:

Huomaan myös että kun hautaudun sohvan pohjalle, olen paljon kipeämpi (paine tuntuu paremmin) kuin silloin kun olen jalkeilla. Toki täytyy ottaa rauhassa, mutta mulla ei ole kipua / paineen tuntua kun levittelen hissukseen pyykkejä, keittelen kahvit tai teen yleensäkin pieniä kevyitä kotitöitä. Ohjeiden sallimissa rajoissa ja varovasti tietenkin, tissejä vaarantamatta :P

Omat mitat 163cm / 63kg
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Marianna

• Susannah
  • Susannah hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • 165cm/54kg/a70-a75/nyt e70-f65/näyttää c-kupilta
Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #24039 : Susannah
Pieni kevyt puuhastelu onkin hyvästä, ettei jumitu sinne sohvan pohjalle ellei ole ihan pakko. Ja toki kaikessa rauhassa kehoa kuunnellen, mut se tekee hyvää verenkierrollekin olla välillä jalkeilla ja vaikka keitellä ne kahvit :) Mullakaan ei ollut mitään järkkyjä kipuja, vaikka olin odottanut lukemani perusteella jotain ihan kauheaa kidutusta ja tuskaa, se oli vain siellä sairaalassa heräämössä ja eka yö, mut aamulla oli jo paljon parempi olo. Nyt leikkauksesta 16pvää ja vain välillä on paineentunnetta, kivut loppui neljänteen päivään mennessä kokonaan. Välillä myös rintalihakset kovettuu hetkeksi ja sitten rentoutuu, tulee pieniä vihlaisuja ja ilmapalloefektiä, menee ohi parissa minuutissa. Mulla olikin asenteena, kun leikkuuseen menin, että ei nämä ikuisesti kestä eikä ne ole vaarallisia, olin ihan rentona kotona ja ehkä sinisilmäinenkin sen suhteen, että kaikki tuntemukset kuuluu asiaan, enkä niitä säikähtänyt.

21.4.2015. Subfascial, Nagor Impleo hr 390cc, Fin-Est/Jyri Kullamaa.

Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #24043 : Marianna

Osa viestistä on piilotettu vierailta. Rekisteröidy ja kirjaudu nähdäksesi se.

170cm & 70kg

Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #24045 : Neelah
Toisaalta sitten taas kun on lukenut aiheesta paljon, on helpompaa olla huolestumatta jokaisesta vihlaisusta, muljahduksesta sun muusta "oheisoireesta" kun joku muu on joo niistä huolestunut -selvittänyt -ja todennut asiaan kuuluviksi :silly:

Mä en uskalla vielä lenkittää meidän koiraa, kun sillä on tapana kesken vauhdin "hyökkäillä" lintujen/sammakoiden/muurahaisten/mielikuvitusystävien perään. Pelkään että riuhtaisee hihnaa hypätessään :blink: ...ja nyt hymy pyllyyn siellä, kun kerron että kyseessä on chihuahua :laugh: (koskaan ei voi olla liian hysteerinen varovainen :laugh:

Omat mitat 163cm / 63kg
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sallukka

Lisää
3 vuotta 4 kuukautta sitten #24052 : Marianna

Osa viestistä on piilotettu vierailta. Rekisteröidy ja kirjaudu nähdäksesi se.

170cm & 70kg

Sivu luotiin ajassa: 0.504 sekuntia