× Silikonirinnat - Rintailmplantit keskustelu

Syöpäriski, karheapintainen Allergan

Lisää
1 kuukausi 6 päivää sitten #49241 : Vaahtera
Just luin artikkelin joka tullut 14.1 ylen sivuille. Mitä ajattelette tästä?Yleisestikin luki että implantit omaavilla naisilla 400 kertainen mahdollisuus siihen syöpään...En mä nyt syöpää ajatellut kun nää otin.Suomessa ei nyt siis suositella Allerganin karheapintaisia implantteja laitettavaksi ja ilmeisesti kellä on niin pitäis mennä tsekkaukseen.Mun käsittääkseni nää mun Nagoritkin on karhennettu niin mitähän eroa sillä on?!

Mentor pyöreä 275 cc 9v.sitten, mitat silloin 165/51. Jäi liian pieneksi, 7.8.2018 Nagor Impleo 460cc 165/58.3 x imetetyt A tai AA

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
1 kuukausi 6 päivää sitten #49251 : Kissanainen
Ilmeisesti Allerganit on makrokarhennettuja, esim karheampia ainakin kuin Mentorit. Suomessa tuohon syöpään on sairastunut 5 ihmistä 2010-luvulla ja kun vertaa esim rintasyöpään sairastuneita, ei riski ole kauhean suuri.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Susanne, 3xMummo

Lisää
1 kuukausi 5 päivää sitten #49259 : Ellen
Mä olen ihmetellyt sitä, että implantit ottaneelle ystävälle (Mentor, ei Allergan kuitenkaan) sanottiin ohjeeksi käydä vuosittain rintojen ultrassa, jotta mahdolliset kasvaimet näkisi ajoissa. Hänellä kun on implantti rintalihaksen päällä ja mammografiassa estää näkyvyyttä. Ei siis käsketty mammoon, vuosittain vaan ultraan :O että mitä ihmettä, onko jollekin muullekin sanottu näin? Oli 35 kun otti implantit ja tuosta on kohta 10 v. kulunut.

-kohotus/pienennys 6/2014 (seurauksena kokoero)
-toisen rinnan uusintaleikkaus 11/2014 (edelleen kokoeroa)
-rintojen symmetrisointi rasvansiirrolla 1/2017

Lisää
1 kuukausi 5 päivää sitten #49263 : Explant
Veikkaukseni on, että kaikkiin karheapintaisiin implantteihin tämä syöpäriski jotenkin liittyy. Kovasti tätäkin kohua hyssyteltiin jo pari vuotta sitten, riskiä väitettiin erittäin pieneksi, mutta niin vain riski olikin todellisuudessa paljon suurempi.

En halua lietsoa paniikkia tai hysteriaa, mutta suosittelen perehtymään aiheeseen, mikäli mietityttää. Kehottaisin myös ottamaan selvää implanttien sisältämien kemikaalien määrästä, sisältävät paljon muutakin kuin silikonia. Erityisesti jos huomaa outoja selittämättömiä oireita tai yleistä voinnin huononemista, joka ei selity muilla tekijöillä. Itse en saanut implanteista syöpää, muita selittämättömiä oireita kyllä tuli. Vaikka tällainen on tietysti suhteellisen harvinaista, niin ei kuitenkaan marginaalista.

Lisää
1 kuukausi 5 päivää sitten #49265 : Annu
Mä jotenki ajattelen ton rintojen ultran/mammon/tutkimisen tässä iässä, itsekin olen 35, tärkeäksi. Silikonien vuoksi mahdolliset muutokset rinnassa ei tunnu välttämättä tunnusteltaessa tai erotu silmälle...??
Mjlle ainaki ihan peruslääkäri sanoi ennen silareita, että pitäis tarkkailla rintoja säännöllisesti.

164cm/50kg Motiva ergonomix full 400cc osittain lihaksen alle

Lisää
1 kuukausi 5 päivää sitten #49269 : Minsku73
Ultralla näkee paremmin kuin mammografialla. Minulla ainakin näin oli silloinkin, kun implantteja ei vielä ollut ja oma rintakudos on tosi kiinteä. Mullakin on implantti lihaksen alla, mutta rintarauhanen on tietenkin implantin päällä. Implantin alla ei ole mitään mihin rintasyöpä voisi tulla. Jos kaikkein varmimman tuloksen haluaa niin sitten magneettiin. Itse olen päättänyt käydä tutkimuksissa kerran vuodessa.

28.6.18 Motiva Demi Ergonomix Round 380cc / Asko Salmi

Lisää
1 kuukausi 4 päivää sitten #49279 : Explant
Karheapintaisten implanttien yhteydessä ei puhuta ns. tavallisesta rintasyövästä vaan kyseessä on ALCL, eli suurisoluinen lymfooma. Tätä ei käsittääkseni välttämättä havaita ultralla tai mammografialla, vaan saatetaan tarvita neulanäyte.

Lisää
1 kuukausi 4 päivää sitten #49283 : Roulette
Tässäpä on linkki Asko Salmen kirjoitukseen 'Silikonit ja syöpä (ALCL)':

www.sairaalakl.fi/asiaa-kauneudesta/sili...KMeFPfA0LPtWbMtWQTek

Ja ote linkistä:

Suomessa on todettu kahdeksan tapausta ALCL:ää. McGhan ja Natrelle  implantteja on laitettu vuosien varrella runsas 30000.
Maailmassa on todettu tähän mennessä 672 ALCL tapausta, joista 17 on johtanut kuolemaan. Rintaimplantteja arvioidaan laitetun yli 10 miljoonalle naiselle.

ANSM (Agence Nationale de Sécurité du Médicament, France) lopetti Allerganin karheapintaisten rintaimplanttien myyntiluvan joulukuussa 2018 EU:ssa, Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa ja Sveitsissä. Koska yli 50% ALCL tapauksista on liittynyt Allerganin karheisiin implantteihin virasto katkasi myynnin ja tutkii voidaanko ko. implanttien CE-merkintä ja myyntilupa uusia.

ACLC esiintyy vain karheilla implanteilla. Syytä tähän ei tiedetä. Taudin synty, kulkuja osin hoito on epäselvää. Krooninen pitkittynyt tulehdus kudoksessa näyttäisi laukaisevan sairauden. Erään teorian mukaan rinnan kovettuminen, joka on bakteerien aiheuttama infektio, saattaisi johtaa ALCL:ään joissakin tapauksissa. Estämällä kapselin muodostumien voitaisiin estää ALCL. Itse olemme käyttäneet viimeiset 10 vuotta leikkausmenetelmää, joka minimoi kapselin syntymisen. Näin ollen ALCL vaaran pitäisi olla erittäin pieni mikäli teoria pitää kutinsa.

ALCL:n Oireena on rinnan nopea ja voimakas turpoaminen keskimäärin 7-8 vuotta rintaimplanttien laiton jälkeen. Diagnoosi vaatii rinnan tyhjentämisen nesteestä ja mikroskooppisen tutkimuksen. Lopullisen diagnoosin saaminen vaatii erikoisvärjäyksiä ja vie viikkoja. Sairaus voidaan hoitaa. Yleensä riittää sairaan rinnan kapselin poisto kokonaisuudessaan ja seuranta.

Syytä huoleen? Sairaus on erittäin harvinainen vaikka olisikin yleisempi kuin ensimmäiset raportit kertoivat.  Ei ole mitään syytä poistattaa tai vaihdattaa McGhanin tai Allerganin implantteja. Mikäli rinta turpoaa muutama vuosi leikkauksen jälkeen on syytä kääntyä plastiikkakirurgin puoleen joka ottaa solunäytteen rinnan sisältä. Mammografia, magneetti- tai ultraäänitutkimus eivät anna diagnoosia.

Olemme siirtyneet runsas kolme vuotta sitten sileäpintaisiin Motiva implantteihin. Motivoilla ei ole raportoitu ALCL:ää ja kaiken kaikkiaan ongelmia alle 1%:ssa leikkauksista. Myös rinnan muoto on miellyttävä ja pehmeys omaa luokkaansa.

Allegra Natrelle FF535 + FF375 lihaksen alle, mastopeksia Asko Salmi Jyväskylä 3/2013
Allegra Natrelle FF225 + FF375 lihaksen alle, mastopeksia Asko Salmi Jyväskylä 11/2012
Lähtökohta C80, 2 lasta imetetty. Nyt E80.
158/72
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mailuo

Lisää
1 kuukausi 4 päivää sitten #49285 : Roulette
Tietoa minusta: Asko Salmi operoinut 2x. Viimeisin toimenpide maaliskuu 2013. Löytyy Allegran Natrelle -implantit. Käyty tällä viikolla imusolmukkeiden tutkinnassa ja varattu aika ensi viikolle mammografiaan sekä rintojen UÄ:hän. Ei oireita. Pohdin vaihtoa Movitaan joten tutkin asioita ennen päätöksen tekoa.

Allegra Natrelle FF535 + FF375 lihaksen alle, mastopeksia Asko Salmi Jyväskylä 3/2013
Allegra Natrelle FF225 + FF375 lihaksen alle, mastopeksia Asko Salmi Jyväskylä 11/2012
158/72

Lisää
1 kuukausi 3 päivää sitten #49303 : Roulette
www.terve.fi/artikkelit/karheapintaisill...a-on-riski-implantit

Linkin aihe on: Karheapintaisilla silikoni-implanteilla yhteys syöpään? Toimi näin, jos sinulla on riski-implantit

158/72

Lisää
1 kuukausi 3 päivää sitten #49309 : elllie
Säikähdin vähän kun tästä yhtäkkiä uutisoitiin joka mediassa, mutta koitan muistaa, että kyseessä on HYVIN harvinainen syöpä... vertailun vuoksi e-pillereihin on Suomessa kuollut 17 naista. Aion tietenkin tarkkailla rintoja ja käydä ultrassa sitten kun katson tarpeellisesti. Kai voisin myös ottaa leikanneeseen tahoon (julkisella) yhteyttä jos asia vaivaa.

Tubulaariset rinnat korjattu julkisella 4/2018
215cc Natrelle anatominen osittain lihaksen alla
Mitat 167/53

Lisää
1 kuukausi 2 päivää sitten #49321 : Susanne
Nagor Impleo textured minulla eli karheapintainen. Tiesin tästä riskistä jo ennen leikkaukseen menoa 2 vuotta sitten, mutta....jännitin leikkausta niin paljon, että unohdin sanoa haluavani sileät Nagorit eli smoothit. Kyllä harmitti jälkeen päin. MRI on tietääkseni luotettavin kuvaustapa, kasvain voi olla sellainen ettei näy mammossa eikä ultralla. Näin on käynyt. Itse ajattelin kuvauttaa Tallinnassa jossain kohtaa.

Nagor Impleo 300cc subfascial

Lisää
1 kuukausi 2 päivää sitten #49325 : Irene
Roulette, meillä sama implanttimerkki ja kirurgi.
Tästä ko lymfooman liittymisestä näihin implantteihin on puhuttu vuosia, mutta nyt on jostain syystä nostettu näin voimakkaasti esiin. Ottaen huomioon syövän harvinaisuuden (muutama per vuosikymmenet), arvelisin että isompi riski on esim se jos pieni rintasyöpä jää mammografiassa katveeseen minkä tahansa implantin vuoksi (esim seulontamammoissahan ei tehdä lisäksi ultraa).
Elllie hyvin vertasi e-pillerien riskeihin- niistäkin kohkattiin joitakin vuosia sitten, ja silti ihmiset niitäkin uskaltaa käyttää...

Mutta jos haluaa tämän takia implanttinsa vaihtaa, en itse Motivaan vaihtaisi koska a) siitä on kuitenkin aika lyhyt kokemus ja b) se on nanokarhennettu-> -> siihen voi hyvin liittyä pitkällä juoksulla joko tätä samaa lymfoomaa + muut pitkän juoksut haitat tuntemattomia?
Natrellea kuitenkin käytetty vuosikymmeniä, joten itse näkisin että jos maksimaalista turvallisuutta hakee niin ehkä vaihtaisin johonkin pitkään markkinoilla olevaan sileään implanttiin?

Mutta itse en siis kyllä säiky näitä uutisia. Paljon todennäköisempää on sairastua vaikka sappitiehytsyöpään, joka suht tappava tauti, eli jos sitä alkaa pelkäämään kaikkia mahdollisia pieniäkin riskejä niin eihän tästä elämästä mitään niin tule.

Natrelle anatominen 325cc osittain lihaksen alla
168/58-60

Lisää
1 kuukausi 2 päivää sitten #49327 : Mailuo
Itsellä alle viikko leikkaukseen ja onhan se ikävää selitellä itku kurkussa soittavalle huolestuneelle äidille että miksi pitää mennä tällaiseen leikkaukseen. Mutta riskit on kaikessa tekemisessä ja elämisessä. Tuolla ylempänä oli linkattu Terve.fin artikkeli asiasta, ja sen lopussa oli seuraava klikki otsikko: "hiusväreistä voi saada syövän!" Puolisoni tupakoi ja minä tietenkin passiivisesti altistun - voin myös saada keuhkosyövän, varmaan jopa suuremmalla todennäköisyydellä kuin tämän BIA-ALCL lymfooman. Voin myös jäädä auton alle jos poistun kotoa. Tai jos en poistu kotoa niin saan jostain laitteesta kuolettavan sähköiskun. Elämä on vaarallista peliä, ja kukaan ei ole vielä selvinnyt hengissä!

Riskeihin pitää tietysti varautua ja suhtautua realistisesti. Totta kai implantoituja rintoja pitää seurata tarkemmin, mutta niin pitää monen muunkin "terveydellisesti perustellumman" operaation jälkiseurantaa toteuttaa. Hyvä että asiaa jatkuvasti tutkitaan ja uutta tietoa saadaan ja siitä uutisoidaan. Hysterian lietsominenhan tuntuu muuten olevan nykypäivän sensaatiohakuisen uutisoinnin tavoite, joten kaikki saavat varmasti osansa syöpäuhkakuvista, oli sitten luomut tai implantit, värjätyt tai värjäämättömät hiukset, ylipaino, alipaino, fyllerit tai natutellit huulet, ripsienpidennykset tai ei... :D

25.01.2019 Helsinki Clinic / Janne Jyränki.
Anatominen Sebbin 470cc lihaksen alle, dual plane. Lähtötilanne alikehittyneet ja lievästi tubulaariset AA-A kuppi /ei imetyksiä.
164cm/80kg

Lisää
1 kuukausi 2 päivää sitten #49331 : Jetta
@Irene, kaikki Motivan implantit ei todellakaan ole karhennettuja/nanokarhennettuja, itselleni on esimerkiksi tulossa sileä motiva ergonomix!
Se on totta, ettei Motivasta ole yhtä pitkää kokemusta.

Lähtötilanne selkeä tubulaarinen kehityshäiriö 80A.

Tulossa 22.2.2019 Motiva Ergonomix Full 450cc, lisärintarauhasten rasvaimu kainaloista sekä benelli.
Helsinki Clinic/Janne Jyränki
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Annu

Lisää
1 kuukausi 1 päivä sitten - 1 kuukausi 1 päivä sitten #49335 : Irene
Jetta, kaikissa Motivan implanteissa on se nano-karhennus, myös ergonomixissa.
Se on itse asiassa juuri tämä uusi teknologoinen pinta käsittääkseni se ero muihin pehmeägeelisiin implantteihin ( tosin Motiva markkinoi tätä "pystyssä kuin anatominen" eli muovautuvuutta, mutta tuntumaltaan tai muovautuvuudeltaan ei eroa muista pehmeistä pyöreistä esim Nagorista)?

Motivan sivuilta :Traditionally, breast implant surfaces have been either smooth or textured.
Motiva Implants® SilkSurface™ and VelvetSurface™ are unique surfaces obtained without the use of foreign materials like salt or sugar, with a controlled process designed for a better biocompatibility. Additionally, these nano-surfaces...

Tossa tuore Kupin vastaus, eli hänen mukaansa lasketaan sileiksi mutta on kuitenkin tämä nanokarhennus.
silikonit.info/keskustelu/asiantuntija-v...otiva-vai-sebb#48985

Olen itse harkinnut implanttien vaihtoa pyöreisiin ihan siksi kun en tykkää näiden nykyisten liian jäykästä tuntumasta, mutta nyt kun tämä riskiasia on kerran kartalla niin luulen että jos vaihto tulee niin vaihtaisin johonkin pitkään markkinoilla olleeseen aidosti sileäpintaiseen, sillä jos turvallisuudesta puhutaan, tietääkö kukaan mitä tällainen nanokarhennus tekee vuosikymmenten juoksulla? Sen vasta tulevaisuus tulee näyttämään, kuten muutkin asiat uusien implanttien kanssa. 90-luvulla juoksevageelisten implanttien piti olla turvallisia, mutta osittautui että ne haperoituivat ja vuosivat pitkällä juoksulla liki kaikki. Allegrania markkinoitiin vuosikaudet tutkittuna ja turvallisena ja nyt tämä uutisointi (tosin pitäisin kyllä näitä Natrelleja edelleen aika turvallisina jos vuosikymmenten käytön jälkeen tämä on ainut riski mitä on tullut esiin...)

Tässä nyt kokonaisuutena on tehty vähän kärpäsestä härkänen mitä tähän syöpäriskiin tulee.
Eli en kyllä nyt panikoisi oli mitkä tahansa implantit rinnuksissa.

Natrelle anatominen 325cc osittain lihaksen alla
168/58-60
Viimeksi muokattu: 1 kuukausi 1 päivä sitten : Irene.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: LiisaTu

Lisää
1 kuukausi 1 päivä sitten - 1 kuukausi 1 päivä sitten #49337 : Explant
Syytä ei varmastikaan ole yleiseen panikointiin ja hysteriaan. Itsessään implanttien ottaminen on yksi riskitekijä itsessään ja nämä riskit hyväksytään siinä vaiheessa, kun leikkauspäätös tehdään.

Itse en varsinaisesti ole huolissani niinkään tästä ALCL-keissistä, vaikka selvästi kyseessä paljon isomman mittakaavan ongelma, kuin mitä alunperin ajateltiin. Enemmän itseäni huolestuttaa ns. "hyssyttelevä asenne" muihin ilmeneviin ongelmiin. Tosiasiassa ALCL on vain yksi pienimmistä riskitekijöistä, joita implantteihin liittyy ja joista itse olin aikanaan huolissani. Riski/yhteys kroonisiin sairauksiin sivuutetaan, tai siitä ei puhuta. Kymmenet tuhannet (todellisuudessa varmasti paljon useammat) implantit ottaneet ovat omasta kokemuksestaan havainneet selvän yhteyden implanttiensa, sekä terveytensä romahtamisen välillä. Totta toki on, että suurin osa implantit omistavista pysyvät terveinä. Silti mielestäni näistä riskeistä pitäisi keskustella. Ei pelottelevaan sävyyn, vaan realistisesti. Ja kirurgien pitäisi kuunnella oireita ja terveysongelmia kohdanneita asiakkaita ja ottaa heidän kokemuksensa vakavasti. Se, että selvää diagnostista testiä joidenkin asioiden yhteydestä ei vielä tämän hetkisen tieteellisen tutkimuksen perusteella ole olemassa, ei tee sairaudesta, tai oireista olemattomia. Ne ovat totisinta totta todella monelle. Onneksi osa näistä ihmisistä on tullut julkisuuteen asian kanssa, sekä kertoneet implanttien poistamisen palauttaneen heidän terveytensä.

Nämä "riskinotot": otatko implantit vai et, poltatko tupakkaa vai et, värjäätkö hiuksiasi vai et, sekä ylipäätään asioihin suhtautuminen ovat yksilöllisiä valintoja, joihin jokaisella on täysi oikeus. Itse henkilökohtaisesti en enää ottaisi tietoista riskiä asennuttamalla itseeni vierasesineitä, joista kaiken järjen mukaan liukenee kemikaaleja ja partikkeleita elimistöön vuosien saatossa. Aivan kuten veteen, joka on muovipullossa kuumassa autossa (ja josta juomista ei kukaan tervejärkinen suosittele). En ottaisi riskiä ALCL:n, enkä minkään muunkaan tekijän muodossa. Jos riski sairastua muuhun väestöön on 400 kertainen, kyseessä on suuri riski, vaikka syöpä itsessään on harvinainen. Minusta on kiinnostavaa, että jos riski todellakin on häviävän pieni, niin miksi mikään plastiikkakirurgiaa harjoittava instanssi enää suosittele karheapintaisten implanttien ottamista? ALCL kehittyy elimistössä vuosien, jopa vuosikausien ajan. Mietin vain, että kenen keho ansaitsee olla tutkimuslaboratorio tällaisessa tapauksessa...?

Ehkä tämä ALCL-jupakka avaa keskustelua laajemmin aiheesta. Itse olen implanttini poistanut, saanut terveyteni ja elämäni takaisin, eikä elämääni suoraan sanottuna hetkauta muiden luomut, tai silarit. Jokainen tyylillään, enkä missään tapauksessa tuomitse kenenkään valintoja. Sen verran kuitenkin koen ns. kansalaisvelvollisuutta ja vastuuta, että sopivissa tilanteissa avaan suuni ja kannustan miettimään näitä juttuja hiukan laajemmin. Sukupolvemme on testiryhmää näissä jutuissa, koska implanttien pitkäaikaisvaikutuksista ei ole olemassa sen tarkempaa seurantaa.

Ja kyllä, voin jäädä auton alle huomenna, tai saada päähäni meteoriitista. Tähän en kuitenkaan voi itse vaikuttaa. Mutta voin vaikuttaa siihen, miten itse vapaaehtoisesti annan kajota kehooni.
Viimeksi muokattu: 1 kuukausi 1 päivä sitten : Explant. Syy: korjaus

Lisää
1 kuukausi 16 tuntia sitten #49339 : Roulette
Tämän hetkinen ajatus, mihin viime viikolla päädyin, on aloittaa säännöllinen seuranta (kerran vuodessa) ja tehdä päätökset rintojeni tämän pohjalta (jos oireita niin jokin toimenpide). Jo vuonna 2013 minulla oli ajatus vaihdatuttaa uudet 10 vuoden päästä: kroppa lihoo/laihtuu ja rinnatkin muuttuvat niin säästän tähän uusintaoperaatioon etukenossa ja implantit tulisi vaihtumaan samankokoisiksi ja tarvittaessa omista rinnoista ottaa koko ero pois rintamaterian(n.1,5dl) poistolla. Samalla katsois implantin profiilin muutoksen tarvetta.

Mitä tulee Natrellen ja karheiden implanttien suhteen niin rauhoittuin: kaikki on vielä hallinnassa oireettomana ja ottamalla käytäntöön tuo seuranta, on näkyvyyttä omien implanttien kunnon suhteen kuten myös rintojen. Tulen seuraamaan uutisointeja aiheesta mm. löytyykö 100% varmuus, mistä johtuu ALCL jne. ja tuleeko Suomeen lopullinen (nyt tilapäinen päätös) päätös ettei Natrelleja enää laiteta. Samalla on seurattava Motiva-implanttien käyttökokemuksia. Ja mistäs sen tietää, olisiko innovoitu parin vuoden päästä huikea turvallinen proteesi johon voisi luottaa parhaiten.

Tulevina kuukausina jos ilmestyy uutisointia karheapintaisista implanteista, toivon löytäväni myös tietoa, onko tehty linjaus jo asennetuille implanttie potilaille: korvaako maahantuoja uusintaleikkausesta osan kustannuksista vai lähteekö yksityiset yritykset tähän hinnan kompensaatioon mukaan.

158/72

Lisää
4 viikkoa 2 päivää sitten #49343 : Roulette
Eilen julkaistu uutisointi. Ei välttämättä mitään sisältörikasta. www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/093073...6a-bf2f-0770f03ca4cb

158/72

Lisää
4 viikkoa 2 päivää sitten - 4 viikkoa 2 päivää sitten #49345 : lollero1
Explant: Minusta on ihan ymmärretävää, että tiedeyhteisön on aika vaikea tarttua aiheeseen (breast implant illness) jossa niin oirekuva kuin selkeät syy-yhteydet ovat hyvin hankalasti todennettavissa. En halua lytätä sitä ajatusta että tuo ilmiö olisi todellinen, mutta tällaisessa asiassa on oltava kunnolla näyttöä. Ihmisillä on kova tarve löytää syy oireille, mutta ei voida täysin sulkea esim. psyykkisten syiden vaikutusta tässä ilmiössä.
Viimeksi muokattu: 4 viikkoa 2 päivää sitten : lollero1.

Sivu luotiin ajassa: 0.356 sekuntia