× Silikonirinnat - Rintailmplantit keskustelu

Arpien hoitaminen

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14395 : Shadakar
Minulla on leikkauksesta aikaa 1 viikko ja 6 päivää eli melkein kaksi viikkoa. Olen vain virutellut arpia ja rupia, enkä ole laittanut mitään rasvaa niihin, sillä kontrolli on jo ensi viikolla. Mietinkin, että miten olette hoitaneet arpianne? Laitatteko jotain rasvaa päivittäin arpiin? Olen kuullut, että esimerkiksi Kelo-Cote niminen rasva tehoaa hyvin arpiin, mutta en ole vielä itse hankkinut. Ajattelin kysellä tästä minut leikanneelta kirurgilta kontrollissa :) Kertokaas tekin miten olette omia arpia hoitaneet ja onko parantuneet hyvin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14397 : miikoo
Moikka,

Mä liputan edelleen teippauksen puolesta. Eli leikkauksessa laitettiin Micropore-teippi (se sellainen ruskea ihoteippi, 2,5cm levyistä) haavojen päälle ja sitä vaihdetaan aina 5-7 päivän välein. Ei mitään muuta, ei rasvoja, ei suihkutteluja päivittäin, ei mitään. Tätä aion jatkaa niin kauan kuin iho kestää. Luultavasti alan arpia (EI haavoja! :) ) hoitamaan arpigeelillä tuossa kesän jälkeen. Ja alla kuva pari kuukautta vanhasta haavasta/arvesta. Eli toimii! :)

1. Mentor HP 375cc 2/2014 Helsinki Clinic
2. Nagor HR 460cc 12/2014 Helsinki Clinic

Suunnitteilla Motiva 800-1000cc

169cm/56kg
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Scandi, Enigma, Milou

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14399 : Shadakar
Vau, onpas hienosti parantunet! :) Laitanpas tämänkin mietintämyssyyn Kelo-coten lisäksi. Kiitos :)

• Scandi
  • Scandi hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Before70A/B, after 70C/D. Natrelle FP Round 335g
Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14401 : Scandi

miikoo kirjoitti: Moikka,

Mä liputan edelleen teippauksen puolesta. Eli leikkauksessa laitettiin Micropore-teippi (se sellainen ruskea ihoteippi, 2,5cm levyistä) haavojen päälle ja sitä vaihdetaan aina 5-7 päivän välein. Ei mitään muuta, ei rasvoja, ei suihkutteluja päivittäin, ei mitään. Tätä aion jatkaa niin kauan kuin iho kestää. Luultavasti alan arpia (EI haavoja! :) ) hoitamaan arpigeelillä tuossa kesän jälkeen. Ja alla kuva pari kuukautta vanhasta haavasta/arvesta. Eli toimii! :)

Todella siisti haava ja oikeassa kohdassa! :)

Itsekin olen teippauksen kannattaja, en käyttänyt mitään muuta ja hyvin parani.

Jos alkaa geelejä tms käyttämään, niin antakaa nyt parantua haavat todella hyvin, ettei sitä kautta mene tulehduksia rintaan ja myöhemmin kapseloitumista. Ja kannattaa ostaa tuotteet apteekista eikä mistään halpahallista. :P

Mitat 71cm/89cm

Bra size 70D, soft cup/joustava pitsi usein 70C
UK 30E, EU 65F, US 30DDD/E, FR/ES/B 80F

Mittaa oma Bra size :)
www.ewa-michalak.pl/Size-Calculator-chelp-eng-10.html
Kannattaa lukea lopussa oleva How to calculate sizes? mittataulukko saa selville rinnakkaiskoot

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14405 : Enigma
miikoo, todella hyvältä näyttää leikkaushaava, tulossa tosi siisti arpi sulle :)

Sairaala Siluetti, Jari Viinikainen
Mentor CPG 322 295cc dual plane
04/2014, jäivät liian pieniksi...

06/ 2017 Motiva Ergonomix Full 500cc
dual plane
Jyränki Janne/ Helsinki Clinic

170cm/ 63kg
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: miikoo

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14451 : Kissanainen
Shadakar, minulle ainakin sanottiin että kontrolliin asti pidetään ruskeaateippiä mikä leikkuussa laitettiin. Eli erityisemmin niitä ei kyllä tarvitse hoidella, koska teippiä ei saisi irroittaa. Suihkussa tietty normaalisti käyn, mutta ei muuta :)

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14454 : Shadakar
Voi ei :O oonkohan minä nyt mokannut jotain, kun otin teipit pois siteiden kanssa yhtäaikaa. Mielestäni hoitaja sanoi, että 2 päivää leikkauksesta saa ottaa siteet pois ja teipit myös. Niin tein näin. Noh ensi viikollapa näkee kontrollissa, että olenko aiheuttanut ikuiset isot arvet itselleni. Ei nämä ainakaan eritä mitään ja parempaan suuntaan ovat menossa koko ajan.

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14456 : Lintunen
Mullakin teippausohje ollut. Ja heti leikkauksen jälkeen oli samat tepit viikon jälkitarkastukseen asti. Viimekerralla teippasin 3kk, Nyt teen saman ja sen jälkeen Kelo cote -arpivoide.

Leikkaus 03/2013
Natrelle inspira pyöreä 365cc FF/korkea profiili
osittain lihaksen alla

Toinen leikkaus 03/2014
Natrelle inspira pyöreä 520cc FF/korkea profiili
osittain ihaksen alla

Helsinki Clinic

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14468 : Kissanainen
Teipin tarkotus varmaan on suojata haavaa, myös repsottamiselta ja liivien hankaamisilta. Meillä töissä sitä käytetään myös tavallisten leikkuiden yhteydessä ja ohjeena on että saa olla kaksi viikko paikallaan haavalla, taikka kunnes irtoaa :) Sinuna ainakin laittaisin nyt sen teipin siihen ja antaisin olla tarkistukseen asti. Tuota teippiähän saa ihan apteekista :)

• Amy
  • Amy hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Mentor anatominen CPG322 330cc laitettu 04/2014
Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten - 4 vuotta 3 kuukautta sitten #14913 : Amy
Minua mietityttää eri klinikoiden ohjeet. Itse sain ohjeet, että teippiä pidetään ensimmäiseen tarkastukseen asti eli 2vkoa. Siellä tikit poistettiin, teippi vaihdettiin ja neuvottiin, että uutta teippiä pidetään 1vko ja sitten teipin saa poistaa. Ja sitten vasta aloittaa arpigeelin tms, kun arpi on täysin parantunut, tiivis ym.

Törmäsin kuitenkin tuohon toisenlaiseen teippausohjeeseen, jonka mukaan teipata kannattaisi ainakin se 3kk, tai jopa kauemminkin, jottei arpi mm. leviä. Joten en ole vielä tuota uutta teippiä poistanut, vaikka olisin voinut jo niin tehdä. Kiinnostaisi tietää, että onko tuo teippaus sitten oikeasti paljonkin parempi vaihtoehto? Jos on, niin ihmetyttää, ettei niin neuvota joka paikassa. Mutta tuo pitkään teipittely on nyt alkanut houkuttamaan kyllä itseänikin, vaikka aina pitäisi noudattaa niitä itse saatuja ohjeita.

Sitten vielä sekin, että tämän "pro-teippaus"-klinikan ohjeissa sanotaan, että teippi pitäisi vaihtaa jollain tietyllä, klinikalla opetetulla tavalla, ettei satu mitään vahinkoa. Nyt en sitten uskalla teippiä vielä poistaa/vaihtaa, etten vahingossa tee jotain väärin :( Eli, miten se teipin vaihto ja sen uuden laittaminen oikeaoppisesti tapahtuu? Onko teitä opetettu tarkasti, että miten se tehdään?
Viimeksi muokattu: 4 vuotta 3 kuukautta sitten : Amy.

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14914 : Kissanainen
Anna olla sen uuden teipin niin kauan, että se alkaa itse repsottamaan, niin voit poistaa. About kahden viikon kulutta teipit yleensä alkaa repsottaan. Kaikkien teippien kanssa teitysti kannattaa olla varoivainen kun niitä poistaa, ettei saa vahinkoa aikaiseksi. Mutta sanotaanko näin että kyllä haavan pitäisi olla kiinni siinä akhdenkin viikon kohdalla jo, että ei se haava myöhemmin siitä ala leviämään, jos on kunnolla kiinni. Jos vielä kun tämä nykyinen teippisi irtoaa, näyttää siltä ettei haava täysin ole parantunut, niin laita uusi teippi päälle ja katso vaikka noin viikon/kahden päästä taas. Itse ajattelin pitää teippiä siihen asti, että haava on täysin parantunut ei rupea tai muuta. Sitten aloitan arpigeelin käytön. Siitä haava ei ainakaan pidä, että teippiä edes takaisin revitään ja vaihdetaan uuteen päivittäin :) Mitä vähemmän sen haavan kanssa pelaa, sen parempi :)

• Amy
  • Amy hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Mentor anatominen CPG322 330cc laitettu 04/2014
Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14915 : Amy
Unohdin mainita, että silloin ensimmäisessä tarkastuksessa 2vkoa leikkauksesta myös tikit poistettiin.

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14916 : Kissanainen
Joo mulla ainakin poistettiin ne tikkien päät, sulavat tikithän ne muuten olivat. Nyt kanssa uudet teipit päällä ja annan näiden olla sen pari viikkoa ja katson sitten tilannetta uudelleen :) Kyllä siinä vaiheessa haavan pitäisi olla kunnossa. Mutta jos arpigeeli kirvelee, se on merkki siittä että haava ei ole vielä täysin kunnossa, sitten teipit taas joksikin aikaa :)
Eikä sitä teippien poistoa voi väärin tehdä, rauhallisesti ja varovasti sen kun poistaa mitään vahinkoa ei satu ;)

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14919 : miikoo
Mitä tarkoittaa pro-teippaus -klinikat? :laugh: :woohoo:

Mutta ainakin siis niin, että teippi (Micropore) irroitetaan varovasti vetämällä KUIVANA. Ei siis kiskaista vaan irti, ja nimenomaan ennen suihkua.

Mulla on nyt reilut 2,5kk leikkauksesta se tilanne, että iho ihan todella alkaa oireilla teippien alla. Eli kuivuu, punoittaa ja KUTISEE!! Eli olen päättänyt, että fine, teippaus saa nyt jäädä, on varmaan tehnyt voitavansa tämän 11 vk:n aikana :) Parempi lopettaa nyt, kuin raapia uudet arvet siihen viereen :D

Kävin siis apteekista tänään Bio-Oilia ja aloittelen sillä arpien hoitamisen..

169cm/56kg

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14920 : Minttumari
Minullakin iho oireili teippien alla vähän, mutta pidin niitä sen n. 2kk ja sitten siirryin arpigeeliin, koska ei se teippaus haavojani vaalenna kumminkaan. Toisella puolella arpi on kyllä aikas leveä, on ollut sitä koko ajan, eikä ole siitä kaventunut/leventynyt. Nyt kun sovituskopin kirkkaassa valossa näin arvet, niin kauhistuin, kun ne oli niin näkyvät vielä, todella tummat. :unsure: ei kehtaa ehkä ihan vielä mihinkään uimahalliin tms mennä, ellei halua, että kaikki näkee mitä on tehty.

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14921 : miikoo
Niin sulla taitaa Minttumari ollakin vähän eri kohdassa ne arvet ku mulla. Mulla ne jää niin tonne poimuun. En oikeen jaksa uskoa, että ne sieltä lähtis venymään, kun en tajua mikä jännite niitä venyttäs.. (Tosin oliko just tuolta Asiantuntija-palstalta luettua, että jos arpi on aivan poimussa, se saattaa alkaa kuromaan sisälle päin.. Mitä ikinä sekin sitten meinaa? :dry: )

169cm/56kg

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14922 : Shadakar
Enpä ollut ikuisia arpia itselleni aiheuttanut vaikka teipit poistinkin 2päivää jo leikkauksen jälkeen. Kirurgi pyysi laittamaan Bepanthenia kontrollin jälkeen haavoihin pari viikkoa ja sitten aloittamaan arpivoiteen. Ostin juurikin Bio-Oilia ja ajattelin, että alan sitä parin viikon päästä laittamaan. Tällä hetkellä kiltisti laittelen Bepanthenia arpiin ja nänneihin, jotka on jostain syystä aivan järkyttävän kipeät tai itseasiassa vain vasen nänni on. Ehkä se on joutunu venymään implantin takia. Jotenkin todella kuiva koko ajan. Tunnen koko ajan kipua, jos tukiliivi tai vaatteet hankaavat nänniin. Noh jospas se rauhouttuisi ajan kanssa, oon kyllä siihenkin jo viikon Bepanthenia laittanut.

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14924 : salille.com
Miikoo...mullakin toinen rinta "roikkuu" vähän ja haava jää poimuun :unsure: Minulla myös tämä teippaus ohje. Tässä linkki kl-sairaalaan haavan hoito ohjeisiin.
www.sairaalakl.fi/hoito-ohjeet/haavan-paraneminen

Lääkäri Asko Salmi

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14925 : Tyttie
Mulla iho ei oikein tykkää laastarista ja olen miettinyt arpigeelin hankkimista vaikka leikkauksesta ei ole vielä kolmea kuukautta.. Jos viitsit Miikoo, niin ilmoittele miten sulla toimii se Bio-oil eli rauhoittuuko iho. Mulla arvet on vähän poimun yläpuolella ja kyllä ne teipit sieltä vähän vilkkuvat eli varmaankaan uimalan suihkussa ei ole jäänyt epäselväksi mitä mun tisseille on tehty :D

Lisää
4 vuotta 3 kuukautta sitten #14926 : miikoo
Voin toki ilmoitella, mutta tuota tulee käyttää väh. 3kk ennenkuin voi sanoa auttoiko arpien vaalenemiseen. Ympäröivää ihoa se kyllä varmasti tulee parantamaan :)

169cm/56kg

Sivu luotiin ajassa: 0.794 sekuntia