× Yleinen keskustelu

Breast implant illness

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #49965 : Anselmiina
Heippa!
Haluaisin kartoittaa mielenkiinnosta ja vertaistuen toivossa kuinka moni kärsii ns. BII oireista ja milloin ne ovat alkaneet?

Laitatin suomalaisessa yksityissairaalasss McGhan (nyk Natrelle) karhennetut silikoni implantit 2009. Vuodet vierivät ilman ongelmia kunnes oireet alkoivat jouluna 2017 ensin kasvoille ilmestyneenä ihottumana, joka kesti kuukausia. Tätä seurasi jatkuva olon huonontuminen, joka vastasi raudanpuutos- ja kilpirauhasen vajaatoiminnan oireistoa, mutta verikokeiden mukaan arvot olivat erinomaiset. Alkoi huimata, tuli näköhäiriöitä, lämpöilyä, muistiongelmia, sydämen tykytyksiä, hiukset harvenivat kiihtyvällä tahdilla. Otettiin röntgeniä, MRI kuvaukset, lisää verikokeita. Missään ei mitään selittävää oireillani. Olo jatkui huononemistaan ja syksyllä 2018 alkoi poskiontelotulehduskierre. Ennen syksyä en ollut KOSKAAN (olen nyt 36v.) kärsinyt kyseisestä vaivasta, en edes lapsena. Flunssaa minulla ei ollut missään vaiheessa, oireeni kerrottua lääkärille hän otti kartiokeilakuvat, joista paljastui aina tulehdus poskionteloista ja kerran myös otsaonteloissa.
Tammikuussa uutisoitiin karhennettujen implanttien lymfoomariskistä ja kävin docrates sairaalassa kuvauttamassa rintani. Lääkäri totesi yllättäen molempien implanttien olevan rikki ja suositteli pikaista poistattamista. Immunologiaan perehtynyt lääkäri, jolla olen käynyt poskiontelotulehduksien vuoksi myönsi varovaisesti implanteilla (ja varsinkin niiden vuotaessa) ja oireillani voivan olla jokin yhteys, mutta siitä ei löydy vielä näyttöä. Silikoni itsessään on ok, mutta kuori sisältää paljon muitakin aineosia, jotka eivät ole niin turvallisia.
Odotan nyt poistoleikkauksen ja mikäli oireeni häviävät poistoleikkauksen myötä on tämä kiistelty BII totisinta totta!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #49981 : SK
Mulla on laitettu Natrellen implantit 2013. Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita, mutta verikokeissa arvot ovat aina normaalit. En oo osannut yhdistää oireita implantteihin. Kävin myös ultraamassa rinnat suurentuneen syöpäriskin vuoksi ja kaikki oli kunnossa. Siitä huolimatta päätin poistaa implantit ja ensi viikolla olen menossa leikkaukseen jossa poistetaan implantit sekä arpikapselit. Saa nähä loppuuko kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet sen myötä.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #49983 : Ellen
Oletko mittauttanut ferritiinin? Sehän aiheuttaa aivan samoja oireita mitä kilpirauhasen vajaatoiminta. Mulle annettiin rautainfuusio ja oireet lähti! Varsinkin se kamala aivosumu ja väsymys.

www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-oireet/

-kohotus/pienennys 6/2014 (seurauksena kokoero)
-toisen rinnan uusintaleikkaus 11/2014 (edelleen kokoeroa)
-rintojen symmetrisointi rasvansiirrolla 1/2017

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #49985 : Yada
Minä poistatin karheapintaiset Natrelle-implanttini helmikuun alussa. Otin implantit alunperin vuonna 2013 ja viimeiset pari vuotta kärsin todella erikoisista oireista: polvikipuja ja polvien heikkoutta, jatkuvaa päänsärkyä, lopulta toinen rinta turposi ja rintalihas kipuili todella paljon. Minulla oli ja on edelleen myös selkäkipuja, mutta todennäköisesti implantit vielä pahensivat niitä huonon ryhdin ja rintalihaksen jatkuvan kiristyksen takia.

Olin lukenut jonkinverran BII:stä ja liityin Facebookin ryhmään. Tämä antoi vahvistusta implanttien poistolle - kun jotain oli jokatapauksessa tehtävä, implantit joko vaihdettava tai poistettava kokonaan. Olen erittäin tyytyväinen päätökselle poistaa implantit.

Implanttien poiston jälkeen olen huomannut päänsärkyjen ja polvikipujen loppuneen. Pää on muutenkin "kirkkaampi", nyt jälkeenpäin ymmärrän mitä "brain fog" tarkoittaa! Implanteissa on niin paljon muitakin myrkkyjä kuin vaaratonta silikonia, että ei ole ihmekään jos ne aiheuttavat ongelmia.

Hei implanttien poistajat!! Muistakaa pyytää implanttien poisto en bloc, sillä perinteinen implanttien poisto jättää kapselin sisälle. Kapselihan on kasvanut implantin ympärille, ja on todennäköistä että siinä kapselissa on myös samoja myrkkyjä mitä implantissa on. Sain omat implanttini itselleni leikkauksen jälkeen, ja niitä tarkastellessa uskon täysin siihen, että implantista voi liueta elimistöön (kapseliin) myrkyllisiä aineita. Implantit ovat tahmaisat ja ällön tuntuiset, jopa kädet jäävät "likaiseksi" implanttien koskettelun jälkeen. Tekee mieli pestä kädet. Ei sellaisia enää jälkeenpäin halua sisälleen. :blink:

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #49987 : SK
Miten sun toipuminen on nyt mennyt Yada leikkauksen jälkeen? Miten omat rinnat ovat palautuneet leikkauksen jälkeen? Oliko sulla ne nesteet ok, kun eikö ne lähtenyt jatkotutkimuksiin?

Mulla on myös jatkuvaa väsymystä ja tuntuu et pää käy hitaalla. Mulla tosiaan leikkaus viikon päästä ja nimenomaan sillä en bloc menetelmällä. Nyt on pikkasen jo alkanut jännittää.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #49989 : Anselmiina
Ellen mulla on otettu kaikki mahdolliset rauta-arvot! Toivoin ja rukoilin, että kyseessä olisi raudanpuutos ja homma olisi lisäraudalla ohi, mutta ei. Ja 3 kk sitten lääkäri sanoi ettei enää lisärautaa, koska arvot niin hyvät. Oireet aaltoilevat, mutta yleisesti ottaen pahenevat koko ajan ja lisää tulee. Tämä pään hitaus ja muistiongelmat vain alkavat jo haitata vakavasti opiskeluani ja työntekoani. Teen samalla töitä missä pitää olla valppaana oman turvallisuuteni takia ja olen miettinyt kuinka kauan minun on turvallista kyseisessä työssä oireitten kanssa jatkaa.
Missä olette käyneet poistoleikkauksessa?
Itse odotan poistoa julkisella puolella, mutta jono on pitkä. Viikko sitten soittelin jonohoitajalle, joka kertoi ettei peruutuksia ole tullut ja näyn edelleen leikkausvuorossa elokuussa. Olen tällä hetkellä opiskelija, eli rahat tiukilla, mutta sanoin juuri miehelleni ottavani toukokuussa lainan, jolla pääsen yksityiselle puolelle poistoleikkaukseen. Ja allergan tulee joka tapauksessa takuun mukaisesti vastaan 1000 eurolla, mutta sen saa vasta noin puoli vuotta leikkauksen jälkeen eli se ei helpota tämän hetkistä tilannettani.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #49991 : Yada
Omat rinnat ovat palautuneet tosi hyvin, ne ovat nyt mielikuvieni mukaan aikalailla samanlaiset kuin mitä ennen implantteja :) Koko on pysynyt samana, tosin paino ei ole juurikaan muuttunut vuosien varrella. Rinnan muoto on nyt jopa vähän parempi, sillä ennen implantteja ne näyttivät tosi "nuoren tytön rinnoilta". Ei nämä minulla nytkään roiku tai mitään, mutta rinnan alus on nätimpi ja muodokkaampi. :) Saattaa johtua implantin aiheuttamasta venytyksestä tai sitten ihan vain iän tuomista muutoksista, mutta tämä on ehdottomasti muutos positiiviseen suuntaan.

Ihmettelin sitä, että rinnan ympärys pieneni vain 1-2 cm. Implantti toikin enemmän muotoa (pyöreyttä) rinnan taakse, ja se push up -efektin rinnan yläosaan. Vaatteet päällä eroa ei oikeastaan huomaa.

Teippailen arpia edelleen, sillä arvet ovat nyt tosi ohuet viivat enkä halua että ne leviää esim. liikunnan takia. Klinikan ohje oli kuukausi teippailua, mutta minä teippailin alkuperäisessäkin leikkauksessa useamman kuukauden ajan. Arpien ulkonäköä voi hoitaa kunhan arpi on ensin saavuttanut vetolujuutta.

Kapselin koepalan tuloksia en ole saanut vieläkään. Soitin pari viikkoa sitten klinikalle, missä tulokset viipyy niin sieltä vastattiin vaan että ilmoittaavat kyllä minulle kunhan tulokset ovat saapuneet. Ilmeisesti yksityinen labra on hidas, ja tässä on voinut olla vielä talvilomia ym. välissä...

Minä poistatin implantit Helsinki Clinicillä Janne Jyrängillä ja hinta oli 3600 euroa. Kapselin koepala oli 150e per kapseli, minä otatin testit molemmin puolin.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten - 2 kuukautta 1 viikko sitten #49993 : Yada
Anselmiina, sinun oireesi kyllä kuulostavat pelottavan paljon BII:ltä. Olethan liittynyt jo Facebookin "Breast Implant Illness and Healing by Nicole" ryhmään? Sieltä saa vertaistukea vaikka vaan lukemalla toisten kokemuksia. Implanttien rikkoutuminen ei edes välttämättä näy kuvissa, joten ne voi olla tosi hajalla :( Ja rikkoutunut implantti ei todellakaan pysy nättinä muodossaan, vaan se on tahmeaa ällöä ainetta. En ihmettele yhtään jos keho tuntuu pettävän. Pidä huoli, että implantti poistetaan kapselin mukana yhtenä kappaleena. Muuten kaikkea implanttimössöä ei saada pois elimistöstäsi.

Ruotsalaisella Malin Björkillä (blogi fitnessmom.se) muistaakseni epäiltiin myös implanttien rikkoutumista, mutta hänellä olikin kaksoiskapselit molemmin puolin rintoja aiheuttaen tosi pahoja oireita. Kaikkea näiden kanssa voi ollakin, ja harva näitä ajattelee tai ottaa tosissaan kun alunperin implantteja itselleen haaveilee...
Viimeksi muokattu: 2 kuukautta 1 viikko sitten : Yada.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #49995 : Anselmiina
Löysin BII Facebook ryhmän helmikuussa ja olen lueskellut siellä kirjoittaneiden naisten tarinoita ja mielestäni kuulostaa kovin tutulta. Myös Malinin instaa seuraan ja luin hänen tarinansa.
Julkisella puolella plastiikkakirurgi ei suostu tekemään enbloc poistoa, vaan kertoi tekevänsä vain viillot, implantit ulos ja viilto kiinni. Muutenkin sain aika kylmää kohtelua julkiselta puolelta, sillä olin kosmeettisista syistä nämä yksityisesti hankkinut ja lääkärin mielestä myös siellä ne pitäisi omalla rahalla poistaakin. Mikäli raha ei olisi kynnyskysymys tällä hetkellä niin menisin ehdottomasti Jyrängille poistoon.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #49999 : SK
Ite oon menossa Janne Jyrängille poistoon. Miten pääsit kunnalliselle puolelle ja tekeekö ne siellä myös sen en bloc menetelmällä sen poiston?

Mikä toi Allergan 1000€ vastaantulo on?

Yada pitää itekki toivoa, et lopputulos ei olis niin kauhea mitä pelkään. Ootko jo joitain liivejä käyttänyt?

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #50001 : Anselmiina
Kun kuulin rintani ultranneelta lääkäriltä, että molemmat implantit on rikki niin varasin heti ajan minut leikanneeseen suomalaiseen yksityissairaalaan. Yksityiseltä lääkäriltä saa lähetteen julkiselle puolelle ihan pyytämällä (maksoi konsultaation hinnan eli noin 135e). Lähete laitettiin minun asuinkunnan sairaalaan, jossa käsittelyyn meni viikko. Sitten sain postitse kutsun plastiikkakirurgin tapaamiseen kuukauden päähän. Tapaaminen oli tosin aika kylmää kyytiä ja plastiikkakirurgi kertoi suoraan mielipiteensä, jonka mukaan kohtuullista olisi, että kerran olen nämä implantit kosmeettisista syistä hankkinut yksityiseltä puolelta niin kävisin ne siellä myös poistattamassa enkä verorahoilla julkisella puolella (olen taatusti maksanut vuosien saatossa veroissa itselleni hemmetti yhden poistoleikkauksen). Kerroin hänelle tilanteeni opiskelijana nyt valitettavasti olevan se, ettei varaa yksityiseen ole. Enbloc leikkausta tämä julkisen puolen plastiikkakirurgi ei kuulemma missään nimessä aio tehdä. Hän kertoi tekevänsä viillon, implantit pois ja viilto kiinni. BII:hin hän ei myöskään uskonut, sellaista ei kuulemma yksinkertaisesti ole olemassa. Sain myös kuulla etten todellakaan ole leikkausjonon kärkipäässä vaan hännillä. Soittelin juuri viime viikolla jonohoitajalle ja edelleen nimeni oli leikkausjonossa elokuulla...!!! Ajatus näiden vuotavien implanttien kanssa vielä monta kuukautta on kauhistuttava.
Olen nyt miettinyt otanko tässä kuitenkin jostain lainan ja käyn Jyrängillä. Minut alunperin leikanneelle lääkärille en enää halua mennä, sillä muistan miten hän markkinoi minulle McGhanit (nykyisin Natrelle) implanttien Rolls-Royceina ja kertoi miten hänen urallaan ei ole kyseisiä implantteja tullut rikkoutuneina vastaan. Edelleen sama vanha teksti lukee myös nettisivuilla! Tuudittauduin typerään uskoon ettei minulla tulisi olemaan implanttien kanssa ongelmia. Nyt kyseisessä paikassa kerrottiin ettei ongelmia ole ollutkaan kun vasta sen jälkeen kun implanttien valmistus siirrettiin halpatuotantoon Costa Ricaan, jossa minunkin implantit jo valmistettiin 2009 ja ainakin näitä Natrelleja siis valmistetaan siellä edelleen.
Ja se Allerganin takuuohjelma, olkaa tarkkoja ettette menetä sitä rahaa jos poistoleikkauksessa selviää, että implantit ovat rikkoutuneet! Eli jos teillä on McGhanit tai Natrellet, jotka rikkoutuvat niin Allerganilla on niille 10 vuoden takuu. Implanteista pitää heti leikkauksen jälkeen ottaa kuvat ja lääkärin kirjoittaa todistus. Nämä toimitetaan Suomessa upviser oy:lle, joka lähettää ne eteenpäin jenkkilään. Allergan korvaa leikkauskuluista max 1000e ja halutessa uudet samanmerkkiset implantit. Uusia halpatuotantoimplantteja en todellakaan enää halua, joten aion hakea vain tuota minulle kuuluvaa rahallista korvausta. Soitin upviser oy:lle, jossa ihan asiallisesti neuvottiin miten toimia asian kanssa. Siellä sanottiin, että usein tuon summan tilille tuloon menee kuitenkin lähes puoli vuotta, eli tähän hätään se ei esimerkiksi minua auta.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #50005 : Susanne
Kannattaisiko kysyä toisesta sairaanhoitopiiristä kuinka nopeasti sinne voisi päästä ja millaisella tavalla poistoleikkaus tehdään muualla? Potilashan voi vapaan valinnan kautta hakeutua oman sairaanhoitopiirin ulkopuolelle hoitoon. Sait kyllä huonoa kohtelua nyt. Voit hakea lähetteen omasta terveyskeskuksestasi varmastikin.

Nagor Impleo 300cc subfascial

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #50023 : Yada
Olen käyttänyt vielä urheiluliivejä päivällä, ja yöllä kevyemmän tuen pehmeitä liivejä. Ostin jo muutamat oikeat rintaliivit, ajattelin että voisin alkaa testailemaan niitä sitten kun leikkauksesta on kulunut reilu 2kk. Tuntemuksien mukaan :)

Anselmiina, tältä palstalta muistelen lukeneeni että joku taisi saada en bloc poiston kunnallisella. En vaan millään muista kuka hän oli tai missä päin suomea, mutta tuolta monisivuisesta implanttien poistajien ketjusta varmaan löytyy. Kannattaa vaan pysyä tiukkana ja vaatia, ja tosiaan mahdollisuus on myös toiseen sairaanhoitopiiriin jos tarvittavaa osaamista ei kotikunnasta löyly. Sulla on oikeesti syy, miksi leikkaus pitäisi toteuttaa tietyllä tavalla. Olisi kirurgin osaamattomuutta ja oikeesti hoitovirhe tehdä implanteille tässä tilanteessa normaali poisto! Pahimmassa tapauksessa sun terveysongelmat ei katoaisi mihinkään :(

Sain itsekin tosi kylmäkiskoista ja jopa osaamatonta apua, kun selvittelin omia terveysongelmia ja rinnan turpoamista. Esim BIA-ALCL riskistä kukaan ei maininnut mitään vaikka oireet oli jopa siihen viittaavat (yhtäkkinen rinnan turpoaminen 5 vuoden jälkeen ja nimenomaan implanttina Natrellet). Silloin tuntui että on ihan yksin ongelmien kanssa, kukaan ei ota vastuuta, eikä osaa ammattitaitoisesti auttaa...

Lisää
2 kuukautta 6 päivää sitten - 2 kuukautta 6 päivää sitten #50025 : SK
Yada kuinka pitkään muuten sun toimenpide kesti ja kuinka pitkään olit leikkauksen jälkeen siellä lääkärissä, ennen kuin pääsit kotiin? Kuinka pitkä sairasloma tuli leikkauksen jälkeen?
Viimeksi muokattu: 2 kuukautta 6 päivää sitten : SK.

Lisää
2 kuukautta 6 päivää sitten #50033 : Yada
Toimenpide kesti vain reilun 1,5 tuntia, mun mielestä tosi vähän aikaa kun luin ennakkoon että normaali aika voi olla 2-3 tuntiakin. Leikkauksen jälkeen olin neljä tuntia heräämössä. Kun olin lähdössä, mulle tuli tosi huono olo lääkkeiden ja syömättömyyden takia. Lähdön tekemisessä meni sitten varmaan tunti, kun join välillä mehua ja söin hoitajan tuomia kaurakeksejä :D

Menin taksilla hotellille miehen kanssa, ja loppuilta sujui hyvin. Kivut alkoivat vasta seuraavana aamuna, ton leikkauspäivän ajan olin niin hyvin lääkitty.

Saikulla olin yhteensä kaksi viikkoa. Olin varautunut vain viikkoon, mutta yhden päivän töissäolon jälkeen piti käydä lääkärissä ja jäädä vielä lepäämään kotiin. Yllättävän kipeä tosiaan olin, kipeämpi kuin mitä alkuperäisessä rintaleikkauksessa. Dreenien poiston jälkeen ne letkujen paikat rinnan sivussa olivat kipeimpiä. Teen toimistotöitä tietokoneen ääressä joten fyysisesti rasittavaa se ei ole, mutta käsien pitäminen edessä näppäimistöllä ja hiirellä sattui tosi paljon käsivarsiin/olkapäihin ja rintalihaksiin. Mulla oli siis implantit osittain rintalihaksen alla.

Lisää
2 kuukautta 1 päivä sitten #50123 : Anselmiina
Osaako joku kertoa mitä voin omalla kohdallani tehdä? Soitin omalle terveysasemalleni ja sieltä sanottiin, että minullahan on asiat hyvin kun olen jo jonossakin ja valitettavasti jono on pääkaupunkiseudulla pitkä. He eivät ottaneet kantaa enbloc leikkauksen pyytämiseeni. Mikäli olisin halunnut asiasta parempaa tietoa olisi pitänyt varata aika lääkärille, joka olisi mennyt toukokuun puoleen väliin asti.
Mistä voin kysellä kuka julkisella puolella suostuu tekemään enbloc tyyppisen leikkauksen? Ja miten lähden vaihtamaan leikkaavaa sairaalaa? Olen ihan loppu tämän asian kanssa ja terveysaseman viesti oli lähinnä, että ole tyytyväinen, että näinkin hyvin asiat.

Lisää
2 kuukautta 15 tuntia sitten #50137 : Susanne
Voisitkohan kysyä Valinnanvapaus.fi sivustolta onko siellä tietoa missä saisi tuollaisen leikkauksen? Jos sinulla on opiskelija- tai työterveyshuolto jossain paikassa voit sieltäkin pyytää lähetettä haluamaasi sairaalaan...ensin pitäisi tietää tietenkin mikä sairaala tekee en blocin. Terveydenhuoltolakiin perustuva potilaan valinnanvapaus koskee kiireetöntä hoitoa.

Nagor Impleo 300cc subfascial

Lisää
1 kuukausi 4 viikkoa sitten #50165 : Mirkeli
Minulla samat implantit ja laitettu vuonna 2009! Olen sairastunut varmasti myös niistä :/ Minulla fibromyalgia lausunto, nivelet särkee, lihakset jäykät, rytmihäiriöitä ja sydän lyö lujaa, hiukset tippuu, olo sairas, paha uupumus tila. Nyt olen jo työkyvytön! Pääsen poistoon Jyrängille toukokuun lopussa. Sitä en tiedä onko implantit hajonnut! Toinen rinta kipuilee ja liivejä vaikea pitää, säteilee selän puolelle myös. Nyt uskon 100% että implantit sairastuttaa koska emme ole ainoita! Tsemppiä sulle Anselmiina ja toiv pääset pian leikkaukseen :)

Lisää
1 kuukausi 4 viikkoa sitten #50167 : Anselmiina
Kiitos Mirkkeli. Minä uskon ihan täysin implanttien olevan terveysongelmieni taustalla ja haluan pikaisesti näistä eroon.
Soitin julkiselle puolelle ja yritin puhua tästä valinnanvapaus jutusta. Puhelimen toisessa päässä huokailtiin ja sanottiin, että ei heillä tavallinen lääkäri ole perehtynyt näihin implanttiasioihin eikä todellakaan aikaa soitella sairaaloita läpi kuka tekee minkäkinlaista poistoa. Pyysin kuitenkin aikaa lääkärille, että voisin keskustella asiasta. Asun pääkaupunkiseudulla ja ensimmäinen vapaa aika terveyskeskuslääkärille olisi ollut toukokuun lopulla. Varasin nyt ajan Jyrängille ja keskustelen hänen kanssaan asiasta. Hän varmasti tietää missä enbloc poistoja julkisellakin puolella tehdään ja kirjoittaa tarvittaessa uuden lähetteen. Lähetehän minulla jo on ja olen jonossa poistoleikkaukseen julkiselle puolelle, mutta minut leikkaava plastiikkakirurgi ilmoitti ettei aio tehdä enbloc tyyppistä leikkausta. Hän kertoi ettei sellainen ole tarpeellinen. Ei vaikka molemmat implantit ovat rikki ja vuotavat kapseleiden sisään.

Sivu luotiin ajassa: 0.358 sekuntia